آیا می‌توان حق طلاق را باطل کرد؟
نوشته شده توسط : مجله دلتا

حق طلاق طبق ماده 1133 قانون مدنی بر‌عهده شوهر می‌باشد و زن هیچ‌گونه حقی در خصوص طلاق گرفتن ندارد.

باطل کردن حق طلاق

زن می‌تواند حق طلاق را در قبال بخشش تمام یا بخشی از مهریه از مرد بگیرد. به این‌صورت که هنگام عقد، زن و مرد به این توافق می‌رسند که در‌ صورت بخشش مهریه مرد هم باید وکالت در طلاق را به زن بدهد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع باطل کردن حق طلاق می‌پردازیم.

تفاوت حق طلاق با وکالت در طلاق

حق طلاق با مرد است. این لفظ عنوان عامیانه‌ای است که در بین مردم رواج پیدا کرده است از نظر قانونی حق طلاق برای زن وجود ندارد بلکه کاربرد درست‌تر برای این واژه وکالت در طلاق است.

کدام ماده از قانون مدنی اجازه وکالت در طلاق را به زن داده است؟

ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی، در خصوص وکالت در طلاق بیان نموده است: «طرفین عقد ازدواج می‌توانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد، در ضمن عقد ازدواج به طرف دیگر محول نماید. به‌ عنوان مثال این‌که شرط شود هرگاه شوهر زن دیگر اخذ نماید یا در مدت معینی غایب شود یا ترک نفقه کند یا بر علیه حیات زن سوء قصد نماید و یا این‌که رفتاری نماید که زندگانی آن‌ها با یک‌دیگر غیر قابل تحمل باشد زن وکیل باشد که پس از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهایی، خود را مطلقه سازد.»

حق طلاق

چگونه وکالت در طلاق را باطل کنیم؟

در خصوص این‌که شوهر چگونه می‌تواند وکالت در طلاقی را که به زن یا هر شخص دیگری که داده است ابطال کند باید گفته شود که ابطال وکالت در طلاق بستگی به نوع وکالت و شروط قید شده در آن دارد.

چنان‌چه عزل نکردن و از بین رفتن وکالت در طلاق در ضمن عقد شرط شده باشد سبب می‌شود که وکالت در طلاق توسط هیچ یک از طرفین باطل نشود. بنابراین شوهر در جواب این‌که چگونه می‌تواند وکالت در طلاق را باطل کند باید به شرایط ضمن عقد یا بعد از عقد توجه کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا دریافت مهریه بعد از ازدواج مجدد زن امکان‌ دارد؟ را مطالعه کنید.





:: برچسب‌ها: مجله دلتا، مسائل حقوقی،نکات حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: